Reis annulering betwisten met creditcard verzekering?

Wanneer Reis annulering betwistten met Creditcard verzekering?

Veel reizen zijn door de coronavirus pandemie geannuleerd. Omdat veel creditcardhouders vragen hebben over hoe ze middels een creditcard met aankoopverzekering of reis- of annuleringsverzekering de kosten kunnen claimen, hebben wij de mogelijkheden voor u uiteengezet.

Bij annulering van reizen en boekingen is het reisorganisatie, de vliegmaatschappij, het hotel of de reisverzekering altijd het eerste aanspreekpunt. Mensen die hun reis geboekt hebben met hun creditcard met verzekering hebben de volgende opties:

Annulering van reizen en mogelijkheden voor betwisting

Uw reis wordt geannuleerd

In geval van een door de organisatie geannuleerde pakketreis of een geannuleerde losse boeking van bijvoorbeeld een vliegticket of hotel, is uw reisorganisatie / vliegmaatschappij / hotel het eerste aanspreekpunt. De organisatie zal een passend alternatief moeten bieden, bijvoorbeeld in de vorm van een voucher of het kosteloos omboeken van uw reis. Pas als er geen, of geen gelijkwaardig aanbod (zoals een voucher of een kosteloze omboeking naar een later tijdstip) wordt gedaan door de reisorganisatie, kunt u de betaling via ICS betwisten. Ook in die gevallen willen wij u -vanwege de uitzonderlijke zware omstandigheden voor de bedrijven in kwestie- vragen om waar mogelijk toch gebruik te maken van de aangeboden alternatieven.

U annuleert de reis zelf

Besluit u zelf uw reis of hotelboeking te annuleren? Of en hoe u een boeking kunt annuleren is afhankelijk van de voorwaarden waaronder u het product heeft afgenomen. Neem daarvoor contact op met de aanbieder. Als de boeking volgens de voorwaarden is geannuleerd en u krijgt uw geld (minus de eventuele annuleringskosten) niet terug, dan is het mogelijk om de betaling via ICS te betwisten. Voor de volledigheid: een negatief reisadvies heeft geen invloed op de mogelijkheden om een betaling met uw creditcard te betwisten.

Betwisting indienen?

Als de maatschappij waarmee u uw vlucht / pakketreis/hotel heeft geboekt geen of geen gelijkwaardig alternatief (zoals een voucher of een kosteloze omboeking naar een later tijdstip) biedt dan kunt u de betaling via ICS betwisten. Voor de volledigheid: als u de geboden alternatieve mogelijkheid accepteert kunt u geen betwisting indienen.

Zodra u een betwisting indient, proberen wij het door u betaalde bedrag voor u terug te halen. Ook hier geldt dat de omstandigheden uniek zijn, houd er rekening mee dat dit proces wat langer kan duren dan normaal.

Hoe betwist ik een transactie?

Een transactie betwisten kan door via de website van ICS het betwistingsformulier te downloaden en als reden voor betwisting keuze A te kiezen:

De vakantie/hotelreservering/bestelling/anders is conform de algemene voorwaarden van het bedrijf geannuleerd en ik ontvang mijn geld niet terug.

ICS wil naast het ingevulde betwistingsformulier ook de volgende drie documenten ontvangen:

  1. Een kopie van uw rekeningoverzicht. Graag de betaling omcirkelen.
  2. Een kopie van de annulering en de annuleringsvoorwaarden van de dienstverlener.
  3. Een kopie van de correspondentie waaruit blijkt dat geen of geen gelijkwaardig aanbod wordt gedaan.

Verdere instructies staan op het formulier.