Onderzoek: Nederlander benut voordelen creditcards niet

World Visa Card

Uit onderzoek onder ruim 1.735 respondenten door Panelwizard in opdracht van International Card Services (ICS) kan je concluderen dat Nederlanders nog weinig slim gebruik maken van betalingen met hun creditcard voor online aankopen.

Uit het onderzoek komt naar voren dat ruim 60% van de Nederlanders (het onderzoek vond plaats onder een representatieve spreiding van Nederlanders naar gelang leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, regio etc.) een creditcard in zijn of haar bezit heeft.

Toch maken veel mensen uit veiligheidsoverwegingen niet altijd gebruik van hun creditcard bij online aankopen. En dit terwijl ruim 95% van de Nederlanders aankopen via internet doen, waarvan 14% zelfs wekelijks. Ruim 38% van de Nederlandse bevolking heeft weleens betaald met zijn of haar creditcard, dit tegenover 93% van de Nederlanders die regelmatig gebruik maken van Ideal.

Jaarbijdrage

Extra kosten bij betaling met de creditcard wordt als grootste nadeel gegeven. Dit is echter een groot misverstand onder de consumenten. Als je maandelijks je openstaande saldo van je creditcard betaald, zijn de extra kosten buiten je jaarbijdrage van de creditcard nihil.
Deze kosten betaal je immers ook voor je betaalpakket bij de bank om betalingen met Ideal te kunnen verrichten. Echter zonder de voordelen van de creditcard zoals online aankoop garantie, verzekeringen bij het betalen van reizen en vervoer, etc.

39% van de creditcard bezitters vinden het niet veilig om online met hun creditcard te betalen. Hiervan vindt 22% dit het grootste nadeel en besluit daarom geen online betalingen te verrichten met hun creditcard.
Er is dus nog een pad te plaveien voor creditcardaanbieders om de consument te overtuigen van de veiligheid die betalen met de creditard eigenlijk als grootste voordeel heeft.
Zelfs de klantenservice van de ING wijst klanten erop om vooral betalingen in het buitenland, aankopen via webshops, vakanties en vervoer, etc. zoveel mogelijk te betalen met zijn of haar creditcard. Dit omdat de veiligheid en garantie hierdoor beter gewaarborgd zijn.

Keuze Webwinkels

In het onderzoek werd ook gekeken naar de manier waarop consumenten hun keuze maken bij het uitzoeken van webwinkels voordat zij een bestelling plaatsen. Een beveiligde internetverbinding is met ruim 44% een belangrijke motivatie tot het plaatsen van een bestelling bij een bepaalde webshop.
Maar uiteraard ook eerdere aankopen bij dezelfde webshop werd door 61% als reden opgeven. Ook de aanwezigheid van een fysieke winkel, naast de webshop, werd als betrouwbaar ervaren. 31% van de Nederlandse bevolking neemt dit mee in zijn of haar overweging om via internet aankopen te doen.

Conclusie

Kort samengevat zijn de meeste creditcard consumenten in Nederland zich al redelijk bewust van de voordelen en veiligheid die betalen met een creditcard bij online aankopen met zich meebrengt.
De overige Nederlanders moeten nog doormiddel van juiste en objectieve voorlichting zich bewust worden hoe een creditcard slim en verstandig gebruikt kan worden voor online aankopen.