Mastercard wil 100 miljoen bomen planten

Mastercard wil 100 miljoen bomen planten

Samen met diverse andere bedrijven heeft Mastercard het Priceless Planet Coalition aangekondigd. Dit platform gaat zich inspannen voor duurzaam ondernemen en doet investeringen die een positieve bijdrage leveren aan klimaat en milieu. De coalitie wil onder andere 100 miljoen bomen gaan planten.

De coalitie wordt gevormd door o.a. MasterCard, Citibank, Santander UK, IHS Markit, bunq, Saks Fifth Avenue, L.L. Bean, New York Metropolitan Transport Authority, Transport for Londen en American Airlines. Deze bedrijven hebben elk hun werkgebied waarin ze kunnen verduurzamen, zoals duurzamere werkplekken, eigen duurzame energieopwekking en een duurzamere supply chain. De grootste winst valt volgens Mastercard te behalen bij het mobiliseren van hun klanten.

Ajay Banga, president & CEO Mastercard
“We kunnen onze ecologische voetafdruk niet langer negeren. Onze beste kans om van koers te veranderen en te zorgen voor een betere toekomst is om bedrijven en consumenten dezelfde richting op te laten bewegen naar een gemeenschappelijk doel. Alleen op die manier kan er echte verandering plaatsvinden, we hebben een enorm bereik. We hebben een enorm netwerk van partners. We kunnen ze stimuleren om een positieve impact op het milieu te leveren in de vorm van een Priceless Planet Coalition.”

Kracht van netwerk gebruiken
De naam zegt het eigenlijk al, leden van de coalitie willen samenwerken. Die samenwerking richt zich onder meer op het bevorderen van het gebruik van openbaar vervoer. Voor elke consument die gebruikmaakt van het OV plant de coalitie een boom. Of dat per aanmelding, per dag of per rit is, wordt uit het persbericht echter niet helemaal duidelijk. Hoe dan ook zullen het een hoop bomen betreffen. Het project wordt over meerdere continenten verdeeld. De coalitie nodigt geïnteresseerde financiële instellingen, winkeliers, consumenten en digitale partners van over de hele wereld uit om zich aan te sluiten bij de Priceless Planet Coalition. Hoe meer leden, hoe meer bomen er geplant worden is gedachte.

Voor het succesvol planten van bomen heeft Mastercard al enkele gespecialiseerde organisaties geselecteerd. Het Conservation International en World Resources Institute (WRI) gaan nauwgezet bekijken hoe aanplantprogramma’s het best uitgevoerd kunnen worden, met oog voor de lokale omgeving, lokale biodiversiteit en  bosbeheer. Mastercard looft de op wetenschap gebaseerde en holistische benaderingen van deze organisaties met betrekking tot deze herbebossingsprojecten.

“Wij geloven dat bedrijven een belangrijke rol moeten spelen om de planeet te laten floreren, omdat economische groei niet ten koste van de planeet mag gaan. Mastercard geeft om de planeet, net als onze partners, consumenten en werknemers, dus we zijn vastbesloten om de kracht van ons netwerk te gebruiken om een duurzame en welvarende economie mogelijk te maken”, besluit Kristina Kloberdanz, chief sustainability officer van Mastercard.