AFM wil meer duidelijkheid omtrent aanschaf creditcards

De AFM (Autoriteit Financiële Markten) kwam vorige maand met het bericht naar buiten dat zij onderzoek gedaan hebben naar de manier waarop creditcards worden aangeboden aan consumenten. Het schort vooral aan goede informatieverstrekking van de aanbieders van creditcards aan de consument.

De AFM vindt dat net als bij andere financiele producten, de consument goed moet worden voorgelicht en vooral het belang van de klant voorop moet staan. Uit hun onderzoek komt naar voren dat er door de creditcard aanbieders enige, tot sterke sturing wordt gegeven aan de keuze van de consument. Hierdoor kan het zijn dat de consument geen objectieve keuze maakt en niet goed op de hoogte is van de voorwaarden welke gelden voor de gekozen kaart. Ook worden zij niet op de hoogte gebracht van alternatieven die er bestaan.

Zo kan het voorkomen dat er standaardlimieten worden aangeboden. Door de aanbieder wordt dan niet duidelijk gemaakt dat er ook lagere limieten gelden voor dezelfde creditcard.
Een nog slechtere conditie die ontdekt werd is dat sommige aanbieders automatische termijn betalingen in rekening brachten, uiteraard onder hoge rente, terwijl het ook mogelijk was om de uitstaande bedragen in een keer af te lossen. Deze informatie werd niet duidelijk aan de consument overgedragen, waardoor zij vaak onnodig een hoge rente moeten betalen.

Zes aanbieders van creditcards zijn door de AFM aangesproken. Zij zijn gewezen op aandachtspunten bij de informatieverstrekking bij het aanbieden van hun creditcards. O.a. informatieverstrekking over de hoogte van het limiet, het betalingstermijn en afspraken over reclame uitingen zijn door bijna alle partijen verbeterd.
Ook heeft de AFM de creditcardaanbieders gevraagd gehoor te geven aan de vraag om geen reclame meer naar klanten te sturen om hun beschikbare kredietruimte te gebruiken. De consument moet niet gestimuleerd worden tot uitgaven, keuze van besteding van de kredietruimte hoort bij de consument te liggen.

De AFM richt zich niet alleen op de creditcardmaatschappijen. Ook blijven zij het van belang vinden dat consumenten zelf bewuste keuzes maken. Een consument doet er dan ook goed aan om met de volgende aandachtspunten rekening te houden:

1) Waarvoor heb ik een creditcard nodig?

2) Is gespreid betalen noodzakelijk? Gespreid betalen is een dure vorm van krediet, bekijk ook andere mogelijkheden. Los daarom zo snel mogelijk creditcardschulden af.

3) Houdt de limiet in lijn met uw inkomsten. Een te hoog krediet kan voor grote problemen zorgen. Wees hiervan bewust.

De AFM wil meer duidelijkheid voor consumenten. Creditcard-vergelijk.nl biedt de consumenten deze duidelijkheden. Creditcard-vergelijk.nl is een geheel onafhankelijke site. Op deze site kunt u alle kosten, bestedingslimieten, overschrijvingskosten, wisselkoersen, algemene voorwaarden etc. vergelijken van 50 in Nederland aangeboden (prepaid) creditcards. Voordat u een keuze laat vallen op een creditcard is het de moeite waard om een vergelijkingscheck te doen op creditcard-vergelijk.nl. Het kost u niets, alleen een klein beetje van uw tijd.