Creditcardfraude voorkomen met GPS

dinsdag 17 februari 2015
Creditcardfraude is een zware criminele activiteit, alleen al in 2012 verloren creditcardmaatschappijen vier miljard dollar aan deze frauduleuze praktijken. Visa wil deze praktijken een halt toeroepen middels GPS in de smartphone van de creditcard eigenaar.

Hoe werkt deze vorm van fraude bestrijding?

In april wil Visa een optionele dienst aan haar gebruikers aanbieden in de vorm van een toevoeging aan de bankier-apps. Visa heeft inmiddels met banken contracten afgesloten om deze bankier-apps toe te voegen.

De functie van deze optie werkt als volgt: Als men een betaling verricht met zijn of haar Visa card, dan worden de gps-coördinaten van de creditcardbetaling vergeleken met de coördinaten van de smartphone van de eigenaar van de creditcard.

Binnen een straal van 75 km is het mogelijk voor de gebruiker om probleemloos te kunnen betalen. Komt men echter buiten die straal van 75 km, dan wordt de app geactiveerd en vindt de controle plaats.

Dus betaalt de eigenaar in Groningen met zijn creditcard een mooie, nieuwe gouden ring en hij en zijn Smartphone bevinden zich in Rotterdam, dan wordt de eigenaar gewaarschuwd en kan er actie worden ondernomen.

Telefonische verificatie

Voorheen, maar nog steeds voor gebruikers die geen gebruik zullen maken van deze optionele optie op de betalingsapp, belde VIsa zijn of haar klanten bij het vermoeden van een frauduleuze transactie. Deze telefonische verificaties nemen veel tijd en kosten met zich mee. En zorgen vaak voor ongemakkelijke situaties in winkels en/of restaurants. 
Met deze optie denkt Visa dus veel tijd en geld uit te sparen in de bestrijding van fraude met creditcards. Gebruikers kunnen overigens deze optie op ieder moment uit of aan zetten op hun smartphone.

Privacy

Maar brengt Visa hiermee de bewegingen van haar klanten niet in kaart voor andere doeleinden? En staan privacy-beschermers wel achter deze vorm van fraudebestrijding? Een verrassend ja is hierop het antwoord.
Juist de privacy-beschermers staan vooraan in het omarmen van deze nieuwe service. Het kan namelijk een goede manier zijn om fraude te voorkomen. En de klant bepaalt zelf wanneer hij of zij deze optie activeert. En ook de toezegging van Visa om locatiegegevens van haar gebruikers niet voor marketingdoeleinden te gebruiken, stemt de privacy-beschermers positief in deze aanpak tegen creditcardfraude.