Fraude verzekering

Met de aanschaf van de meeste creditcards bent u automatisch verzekerd tegen creditcardfraude.

Wel dient u zelf een aantal voorzorgsmaatregelen te nemen:

  • Zet na ontvangst van uw creditcard uw handtekening op de achterkant van uw kaart.
  • Onthoud uw pincode en geef deze aan niemand anders door.
  • Sommige creditcards werken met een SecureCode, registreer deze en geef het nummer niet aan derden.
  • Check met enige regelmaat of u creditcard nog in uw bezit is.
  • Blokkeer bij diefstal of verlies direct uw creditcard.

Houd uw transacties in de gaten. Als u afschrijvingen ziet welke u niet heeft gedaan, of u vermoedt fraude, neemt u dan direct contact op met uw bank of creditcard instantie (dit kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week)  en laat uw creditcard blokkeren.
U ontvangt na blokkering van de oude creditcard een nieuwe creditcard van uw uitgevende instantie. Sommige aanbieders brengen hiervoor kosten in rekening.

Na onderzoek door de creditcardmaatschappij wordt, in de meeste gevallen, het geld van afrekeningen welke u niet heeft verricht, weer naar u teruggeboekt.

U moet dan wel tijdig (meestal geldt een termijn van 30 dagen) melding maken van deze frauduleuze praktijken. Het schadeloos stellen als er misbruik is gemaakt met uw creditcard is verschillend per creditcardmaatschappij. Vaak is er een eigen risico aan verbonden.

Checkt u per creditcardaanbieder de voorwaarden.